Menu

Popisovat podrobně nakupování na serveru eBay by asi bylo "nošením dříví do lesa", neboť většina z nás má buď vlastní zkušenosti, nebo alespoň tuší o co jde. Nicméně použití tzv. "robotů" už možná tak známé není a mohlo by vás to zajímat ...

 

Aukční server eBay (dále prosím jen EB) představuje velmi zajímavé místo, kde za rozumné peníze můžete pořídit potřebné vybavení. Třeba pokud sháníte novou věc, kterou vás oblíbený obchod v USA prostě nemá/nevede. Nebo hledáte, zda by se nedala sehnat o něco levněji. A pokud se pídíte po něčem starším a použitém, třeba do sbírky, pak moc lepších míst než je EB hned tak nenajdete.

Prostě pokud dokážete s EB pracovat (a pracovat efektivně) máte další zajímavý způsob, jak se dostat k věcem, které "prostě musíte mít".

 

eBay trochu obecně


Ještě předtím, než se pustíme do pokročilejší techniky, kterou použití "robotů" bezesporu je, nebude asi od věci si zopakovat některá obecnější fakta :

Tento článek nepopisuje prodej věcí s možností okamžitého nákupu (tzv. BuyItNow), kdy je prostě stanovená cena, a není žádné smlouvání ani přihazování – prostě pokud chcete, klikněte, zaplaťte a je to vaše. Toto je v podstatě obdoba normálního obchodu. Máme-tohle je cena-zaplať nebo běž

Tento článek nepopisuje ani prodej věcí, které sice mají danou cenu BuyItNow, ale ještě nabízí možnost "smlouvání" v podobě tlačítka "Make Offer", čímž prodejce taktně naznačuje, že je ochoten slevit .. a čeká na vaši nabídku, kterou může, nebo nemusí přijmout.

Tento článek popisuje "klasické" aukce. Ty vypadají tak, že prodávající nějakou věc (společně s jejím popisem a fotografiemi) nabídne. Současně určí základní vyvolávací cenu a termín kdy aukce končí. To, že aukce má konkrétní termín kdy končí ... tedy DEN, HODINU, MINUTU, VTEŘINU je pro nás docela důležité. Když propásnete konec, byť jen o vteřinu, máte smůlu. I kdybyste chtěli nabídnout ze všech nejvíc. Věc získává někdo jiný. Prodej je ukončen, obchod uzavřen, vy nemáte nic.

 

Na tomto místě se asi patří doplnit pár dodatečných informací (trochu se to zkomplikuje, ale je dobré to vědět) :

  • že existují i zvláštní aukce, které k možnosti "přihazování" nabízí současně i možnost "BuyItNow". Prostě vidíte luk, vyvolávací cena je 50 USD. K ní můžete přihazovat, ale vedle svítí nabídka "BuyItNow" za 550 USD. V podstatě tak prodejce sděluje, jakou má představu o ideální koncové ceně (plus/mínus). Konečná cena (přihazováním) asi nebude vyšší, ale může být pochopitelně o dost nižší. Jenže do poslední vteřiny nevíte, zda se neobjeví někdo, kdo to koupí "natvrdo, za plnou cenu". A i kdybyste byli v tu chvíli "ve vedení" se svojí nabídkou, tak prostě máte smůlu  

  • že některé aukce jsou nastavené tak, že sice mají možnost BuyItNow, ale ta platí pouze do "prvního příhozu" k vyvolávací ceně. V podstatě si tu věc můžete koupit okamžitě za "koncovou" cenu, ale jakmile se objeví první zájemce o aukci, ta možnost zmizí.  

  • že některé aukce mají sice vyvolávací cenu velmi nízkou, ale prodejce si stanovil tzv. "rezervu". Čímž říká, že pokud cena "nepřeleze" tuto rezervu, není povinen tu věc vítězi aukce prodat. jako by se nic nestalo - obchod neplatí. O tom, že je stanovená rezerva a zda už je či není překročena, vás informuje systém EB na aukční stránce konkrétní věci. Hodnotu, na jakou je rezerva nastavena, vám sice samotný EB nikde neprozradí, ale většinou vám ji poměrně ochotně sdělí prodávající.

    Např. vidím v aukci starý luk, který opravdu chci – vyvolávací cena je 10 USD a po pár nabídkách se cena vyšplhala na 35 USD. Nicméně stále svítí varování, že nebyla dosažena rezerva. Já jsem ochoten dát tak něco "kolem" 150 USD ... a taky tu sumu v poslední chvíli nabídnu. Aukci sice vyhraju, ale rezerva stále nebyla dosažena, obchod se tedy nekoná – aukce jakoby vůbec nebyla. A přitom rezerva byla stanovena na 155 USD, což bych klidně dal, kdybych to ale věděl. Nicméně já to nevěděl a dopadlo to "tak nijak". Je to nepříjemné pro mě, je to nepříjemné pro prodejce.

    Proto když se ho předem zeptám, většinou mi prozradí, že rezerva je 155 USD a já vím, že pokud tu věc vážně chci, musím nabídnout minimálně tohle.

  • že kteroukoliv aukci, která "běží" může prodávající "stopnout a zrušit". Aukci zruší s odůvodněním, že věc už není k dispozici – třeba se rozbila, nebo ji někdo ukradl. Prostě není. A Vy, i když jste pár minut před koncem "vedli", máte "smolíka". Pomineme-li možnost, že se věc doopravdy ztratila/rozbila, většinou to znamená, že prodávajícího kontaktoval někdo "bokem" a dohodli se na prodeji mimo EB. A Vy, i když se o vás pokouší "mrtvice", s tím nic moc nenaděláte. 

    Toto se ale naštěstí moc často nestává. Tedy, pokud je prodávající "starý eBayer" s velkým počtem realizovaných obchodů a s pozitivním hodnocením. Takový prodejce možná přijme vaši nabídku "kšeftu bokem", pokud o danou věc zatím neprojevil nikdo zájem, ale jakmile se tam zjeví první příhoz, máte většinou smůlu. Zdvořile se omluví, že už "běží aukce" a už s tím nic dělat nebude.

  • Tohle je dobré vědět a používat třeba pro svůj prospěch. Např. když se v aukci objeví věc, kterou byste moc chtěli, ale nechcete svůj zájem projevit hned (viz naši roboti, popisovaní níže). Pokud o tu věc nikdo neprojeví veřejně zájem, existuje stále možnost-nebezpečí, že se i solidní prodejce nechá dalším zájemcem ukecat k prodeji bokem (prodejce pochopitelně o vašem zájmu neví). Není proto špatný nápad udělat alespoň první příhoz a tím ji "zafixovat". Nemusí to vždy stačit, ale je to lepší než nic.

 

Jak fungují příhozy ?

Pro vymýšlení strategie je nutné vědět, že existují jistá pravidla, kterými se EB řídí. Hlavně to, že se cena věci zvedne vždy jen o nějaký minimální přírůstek, který odpovídá momentální ceně věci, což je velmi důležité ...

 

Cenový rozsah Přírůstek
$0.01 - $0.99 $0.05
$1.00 - $4.99 $0.25
$5.00 - $24.99 $0.50
$25.00 - $99.99 $1.00
$100.00 - $249.99 $2.50
$250.00 - $499.99 $5.00
$500.00 - $999.99 $10.00
$1000.00 - $2499.99 $25.00
$2500.00 - $4999.99 $50.00
$5000.00 a víc $100.00

  

Co to v praxi znamená ?

Představte si, že se draží věc, jejíž cena je právě 68,45 USD.

  • Vy ji moc chcete a tak dáte svoji nabídku a to hned celých $100.
  • EB systém tuto vaši nabídku vezme, ale ke stávající ceně přidá POUZE ten malý, nezbytný přírůstek .. což v této cenové relaci je POUZE 1 dolar.
  • Cena tak skočí POUZE na 69,45 USD (nikoliv na 100 USD). A pokud v tuto chvíli aukce skončí, vítězná cena, kterou zaplatíte, je POUZE 69,45 (nikoliv 100, byť jste to nabídli = napsali a odklepli)

 

A to samé, ale z druhé strany - když se draží luk, jehož momentální cena je 260 USD a já v poslední vteřině dám svoji nabídku na 261 USD .. nebude to stačit ! Protože v cenovém rozsahu 250-499,99 USD (viz tabulka) má minimální přírůstek hodnotu 5 USD. Tedy abych vyhrál, musela by moje nabídka být minimálně 265 USD. Jasný ? To jsou věci, že ? :-)

Protože tohle je velmi důležité (i pro práci s roboty), zopakuji to ještě jednou. Pokud v rámci aukce hodíte "do placu" vysokou nabídku, neznamená to, že se cena okamžitě zvýší na tuto sumu. Nezvýší. Vezme se poslední cena a k ní se přidá pouze onen "přírůstek". Tedy cena poskočí jen o nezbytně malý kousek. Nicméně systém si vaši nabídku pamatuje, a když se objeví soupeř a zvýší se cena, systém zase přihodí za vás .. a opět pouze o onen přírůstek.


Ukažme si ještě jeden příklad : na EB se objeví vzácný toulec. Vyvolávací cena je 23 USD

  • Zájemce Karel dává první nabídku - zvýší cenu (o přírůstek v této relaci) na 23,50
  • Já zvýším o nezbytné minimum na 24,00
  • Karel zvýší o nezbytné minimum na 24,50
  • Já se fakt naštvu a dávám nabídku na 200 – systém ale přihodí pouze 1 dolar na 25,50
  • Karel chce toulec taky, a tak zkouší přihodit, ale od systému (který zná moji nabídku) se postupně dozvídá, že 27 nestačí .. systém ji zvýšil na 28 v můj prospěch
  • 30 taky ne, protože systém mě dal nahoru s 31
  • Karel teda zkusí 45, ale moje cena skáče na 46
  • Poslední Karlův zoufalý pokus je na 100 .. a v tu chvíli se doplňuje moje cena na 102,50USD.... na víc nemá Karel ani nervy ani peníze .. a otráveně končí

A já na konci aukce získávám toulec za .. 102,50 USD .. protože to byla poslední, systémem uznaná nabídka, kterou nikdo jiný nepřekonal. Mých 200, které jsem "hodil do placu" po mně nikdo nechce.

 

Tohle je dobré vědět, protože to, že deklarujete nějakou maximální cenu, neznamená, že ji taky budete muset na konci zaplatit. Zaplatíte pouze to, kam až vás dokázali "pronásledovat" ostatní. Víc ne.


Na druhou stranu .. buďte opatrní s částkami, které dáváte jako svoji "nabídku". Třeba si myslíte, že takhle vysoko to nikdy nevyleze. Ale pokud se na druhé straně najde podobný šílenec, cena vyletí nahoru tak, že tu "svoji" cenu možná zaplatit budete muset. Nikdy nespoléhejte na to, že soupeři "odpadnou po cestě", někde na výrazně nižších částkách. Vaše maximální cena by měla být skutečně pouze a jen taková cena, kterou jste ochotni a schopní zaplatit. Protože pokud na konci aukce zjistíte, že jste sice vítězové, ale ty peníze nemáte nebo nemůžete zaplatit, pak máte problém - sice teoreticky existuje "únik", ale pravděpodobně "vyfasujete" tak negativní hodnocení, že si od vás v budoucnu ani pes kost nevezme.

Ono to může někdy vypadat jako hra či legrace, ale jde o peníze .. v první řadě a hlavně o Vaše peníze, takže si toho buďte vědomi

 

"Bidding war" - něco, co opravdu nechcete ..


Takže už víme, že EB si pamatuje vaši nabídku a dokáže v jistém smyslu "přihazovat" za vás - když se objeví soupeř, automaticky zvýší "vaši cenu" a vy jste stále ve "vedení". Dělá to za vás, vy nemusíte ani hnout prstem a přesto vítězíte. Když systém EB umí takové super věci sám o sobě, proč bychom vůbec měli potřebovat něco navíc ... třeba ty ... "roboty" ?

Proč ? Protože s lidmi obecně je problém. A to hlavně v případech, kdy mají čas přemýšlet. Většina lidí by totiž přemýšlet vůbec neměla, nebo by to mělo být považováno za pokus o "obecné ohrožení" :-) A to je i případ některých aukcí na EB, nebo přesněji vašich konkurentů.

Představme si to na modelové situaci : Na EB se objeví starý kožený toulec, ještě z doby, kdy se Fred Bear v Detroitu se svým společníkem věnovali hlavně sítotiskové reklamě na auta a lukostřelecké vybavení vyráběl Fred sám osobně po nocích někde v rohu dílny. No prostě a jednoduše řečeno - úžasná věc ... tohle prostě musím mít.

  • Fajn, vyvolávací cena je 10 USD, protože prodávající je laik, který vůbec netuší, co právě prodává. Jsem první zájemce (pamatujete, že je dobré věc "zafixovat"? OK, tak to taky dělám).
  • Moje vstupní nabídka je minimální .. tedy 10,50 USD.
  • Vše by bylo super, kdyby se na scéně neobjevil další zájemce - "dědek", který ten toulec chce taky .. a zvyšuje cenu .. on přihodí, já okamžitě odpovím, a zase on a já taky .. až se zastavíme .. řekněme na 150 USD.
  • Já pochopitelně stále vyhrávám .. jenže do konce aukce zbývá ještě 5 dní. Což je hodně. Setskara hodně, když vezmu v potaz existenci "dědka".
  • Takže cena je nyní 150. Já jsem ve vedení. Na dědka je stávajících 150 USD moc. Naspořeno už víc nemá, tak nemůže přihazovat. A tak sedí doma u krbu a je smutnej. A přichází jeho panímáma (jako manželka) a zjišťuje co se stalo. Proč je děda takovej zasmušilej. A on jí to vysvětluje.
  • No a další den přichází panímáma a říká něco ve smyslu " .. Táto, ty bys ten toulec fakt chtěl ? Tak si ho kup. Za měsíc máš 70tý narozeniny, tak my se ti s rodinou složíme a přidáme ti. Prostě toho "hňupa" (tím myslí mě) přeplať !".
    A teď si vezměte, že dotyčný dědek je třeba mormon .. to máte strašný množství příbuzných a ti když se všichni složí, tak to už dá dohromady hodně velkej "balík".
  • A tak se dědek znovu pouští do boje .. hned další den ... a zvyšuje cenu
  • .. já se pochopitelně nenechám jen tak porazit a odpovídám a zvyšuju taky ...
  • ale děda ... vědom si podpory rodiny tlačí "na pilu" ...
  • .. no tak to já se přece nenechám zahanbit ...

  • atd atd ..

  • a až opadne prach, zvířený naším nelítostným soubojem, zjišťuju, že cena vylétla třeba na nějakých 630 USD. Což je teda mnohem víc, než jsem byl původně ochoten za ten kus starý kůže dát .. ale přeci neuhnu před nějakým americkým dědkem, bez vlastních úspor, byť s početným příbuzenstvem, že ? :-)

 

bidwarJasně .. trošku přeháním, ale tohle je klasická "bidding war", kdy už ani tak nejde o tu věc samotnou, ale spíš o to, kdo "je větší kluk". Prostě stupidní souboj plný emocí .. Na konci pláčou všichni .. teda kromě prodávajícího. Ten sice úplně přesně nechápe co se stalo, ale jako jediný má důvod se radovat :-)

Bidding war je prostě něco, čeho se každý zkušenější snaží na EB vyvarovat. Tohle opravdu nechcete. A tak to neděláte. Nereagujete na nabídky soupeřů, pokud zbývá ještě spousta času do konce.

Bohužel, někdy ani vaše moudrost není moc platná .. vy sice mazaně stojíte v pozadí, ale přímo před očima se vám o tu "vaši věc" poperou dva dementi .. a navzájem se trumfují, kdo má naspořeno víc peněz. Vy sice víte (tušíte) že to nakonec vyhrajete, ale v přímém přenosu vidíte, jak vám "z účtu mizí peníze". Protože to budete ve finále Vy, kdo bude platit konečný účet.

Nicméně stále platí - nejlepší strategií je, nikam se nehnat, Nikam nespěchat. Nedávat žádné zbytečné nabídky, dokud není "nejvyšší čas". Prostě dělat "mrtvého brouka" a pak "zaútočit v poslední chvíli". Tohle je nejlepší způsob .. na poslední chvíli se objevit a "prásknout do stolu" se svojí nabídkou. A než si ostatní vůbec uvědomí co se děje (o tom, že by jim panímámy odsouhlasily zvýšené výdaje, nemůže už být vůbec řeč) je konec.

Pamatujete si, že aukce končí v daný, konkrétní čas? Pamatujete. OK .. protože ona skončí, tak jak bylo určeno, bez ohledu na to, že jsou lidé, co by třeba ještě, možná, přihodili. Což je základ této strategie.

Aukce tedy končí, systém vás vyhodnocuje jako vítěze a vy odcházíte s úsměvem. Platíte bez zbytečného boje a za pár dní máte vysněnou věc doma.

 

Útok v poslední chvílí a jeho úskalí


Strategie "drž se v pozadí a zaútoč v poslední chvíli" je super. Protože funguje. Je asi nejefektivnější strategií používanou na eB. Ostatně na to nemusíte být žádný Einstein, aby vám tohle došlo, už po pár prohraných aukcích, kdy to zažijete na vlastní kůži.

Jenže, i ona má svá úskalí :

  • Čas - většina amerických aukcí, končí v nějaký "rozumný americký čas". Jenže tento čas je zrovna u nás v Evropě často tak kolem 2 až 4 hodiny ranní. Mnohokrát jsem s nastaveným budíkem vstával v tuto šílenou dobu, jen proto, abych do okénka napsal nějaké číslice a odklepl "Enter". Sbírání starých věcí mě baví, ale tohle vstávání fakt ne.

  • Stupidní chyby – souvisí (snad) právě s tím šíleným časem. Ve tři ráno od mě nikdo nemůže čekat prvotřídní výkon. Protože jsem víceméně mimo. Takže už se mi stalo, že jsem omylem zadal špatnou částku (tu co měla být v jiné aukci o 15 minut později) a udělal prodávajícímu (asi) velkou radost. Už se mi stalo, že těsně před koncem aukce mi počítač/notebook začal usínat .. protože docházely baterky (naštěstí jsem stihl doběhnout pro nabíječku). A také se mi stalo, že jsem EB sdělil v poslední vteřině sdělil svoji vítěznou částku .. jenže namísto částky "245" jsem zadal "ěčř" .. proč ? No, protože čeština. EB se pochopitelně nedovtípil a já byl za zbytečně vstávajícího idiota.

    Nebo - aukce končí v nějakou konkrétní dobu. Přesně stanovený čas označovaný jako Pacifický. Opravdu stupidní chybou je, když se zrovna mění čas zimní-letní a vy blbě spočítáte, kdy vlastně máte vstávat - kdy aukce končí. O hodinu dříve je ještě lepší varianta než o hodinu později. 

  • Jiné chyby – a kromě všeho výše uvedeného, jste ještě potencionální obětí věcí, které neovlivníte, Např. že vaši nabídku, podanou pár vteřin před koncem aukce, systém nepřijme, protože ji prostě nedostane. Zakolísá vaše internetové připojení, "klikanec" od vás nedorazí do USA a hotovo .. koukáte jak vítězí "tydýt" s mrzkou cenou 50 USD, zatímco vaše nabídka na 300 se stále potlouká někde v internetovém univerzu .. Ano, pokud chcete dodržet strategii "útoku na poslední chvíli", pak právě nestabilita internetového připojení může být často vaším největším soupeřem ..

 

Robot – užitečný pomocník


robotA nyní se konečně dostáváme k hlavnímu tématu článku. A tím je použití tzv. "robotů". Zní to velmi tajemně a sofistikovaně, ale v podstatě nejde o nic jiného, než o specializovaný program, který vaši nabídku podá za vás a v přesně určený čas.

Použití programů se obecně označuje jako "snipping" a programy samotné jako "snippers".

Těchto programů najdete na internetu celou řadu a většina z nich je zdarma. Některé jsou provedeny v podobě tzv. "klientů" – tzn. stáhnete si je do počítače a nainstalujete. Jiné jsou v podobě webové služby někde na serveru – kde si pouze založíte účet a můžete "snippovat" - zadáváte co chcete dražit a za kolik.

Výhoda webové formy je ta, že daný server bývá většinou umístěný někde na páteřní síti a tudíž je jeho připojení výrazně rychlejší, stabilnější a spolehlivější než to, co máte doma (a tedy to, co by používala klientská verze systému).

Na druhou stranu právě u webové formy může být trošku znervózňující, že do svého profilu(účtu) musíte zadat vše, včetně svých přihlašovacích údajů na eBay – uživatelské jméno a heslo (bohužel jinak to nejde, protože program-robot se musí do EB hlásit jako Vy).

Přiznám se, že zpočátku se mi tato data moc sdělovat nechtělo (neboť nikdy nevíte, kdo sedí na "druhé straně"), ale pak jsem si prošel diskuze na netu, prostudoval reference a nakonec to risknul. Přístup k placení (PayPal) pochopitelně nikde nezadáváte protože to snipper k ničemu nepotřebuje (to si dělám ručně ze svého počítače, až když nějakou aukci vyhraji). A zatím se mi nestalo, že by moje přihlašovací údaje na eB někdo zneužil .. ani mě moc nenapadá, k čemu by tak mohl učinit.


Osobně používám snipper službu na serveru Myibidder už skoro dva roky. Registrace a použití je zdarma, ale jsem natolik spokojený, že jsem už autorovi 3x poslal dobrovolný příspěvek. Existuje i verze pro Iphone, což je výhoda, pokud jste někde na cestách. A příjemný je také plugin pro prohlížeč Firefox, který vám umožní aktivovat snipper přímo pro konkrétní položku bez složitého zadávání.

 

snip plg 
Firefox doplněný Pluginem pro snipping. Vpravo nahoře okamžitý přístup do zadávacího panelu (zadání nového snipu či úprava stávajícího), vlevo pak informace o nastavené ceně. 

 

Zadání údajů pro práci robota je velmi jednoduché. Potřebujete číslo aukce (eBay item number), které najdete u každé položky. Pokud používáte výše zmíněný plugin pro prohlížeč, není potřeba jej zadávat. Dále pak určíte vaši maximální nabídku a čas, kdy má být podána (kolik vteřin před koncem aukce).


snipset

 

Co se nabídky – ceny týká – platí vše, co jsme si řekli výše. Zadejte vždy maximální cenu, kterou jste za danou věc ochotni a schopni zaplatit. Neznamená to, že aukce nutně "vyleze" na tuto cenu. Pokud o danou věc nebude takový zájem, je pravděpodobné, že skončí mnohem níže. Ale, pokud narazíte na odhodlaného soupeře (který také nabídl větší částku) můžete se dostat až na svůj limit.

Nastavení času - standardní nastavení mého snipperu je 5 vteřin před koncem aukce. Většinou si to měním na 3 vteřiny. Méně už nedávám – pro jistotu, aby moje nabídka dorazila na EB včas (pro případ, že by se po cestě někde na chvíli zasekla). A upřímně 3 vteřiny jsou dost krátká doba na to, že na moji nabídku nestačí většina normálních "živých" soupeřů reagovat.


list

 

Své zadání můžete pochopitelně průběžně měnit. Aukce trvají většinou týden a během té doby mohu své názory a rozhodnutí přehodnotit. Někdy cenový limit snížím, někdy naopak dojdu k rozhodnutí, že tu věc chci tak moc, že nastavím vyšší cenový limit. A pochopitelně můžete celý svůj příkaz zrušit.

Poznámka – pokud chcete mít jistotu, že se váš robot správně aktivuje, nebo naopak, že se váš příkaz skutečně úspěšně zruší, je potřeba dodržet jisté časové limity. Ty budou u každého programu jiné, ale u mého snipperu jsou to 3 minuty před koncem aukce pro zadání nového příkazu a minimálně 1 minuta před koncem pro úspěšné zrušení příkazu. 

Je také dobré vědět, že váš robot nepůjde (ani nemůže) jít proti vám samotným. Tedy, že vaše další nabídka pomocí robota, vaši stávající cenu nezvýší. Jen pro jistotu příklad:

  • mám na eB vyhlédnutou věc a už od počátku na ní mám nejvyšší nabídku. Dejme tomu 10 USD. Celých 6 dní, co aukce trvá, se nic neděje. Žádný konkurent, žádný boj. Zdá se, že o věc nemá nikdo další zájem. Moje nabídka je stále jediná a tudíž vítězná. Jenže, tak trochu se bojím, zda někde "za bukem nečíhá nějaký filuta" na samotný závěr aukce, aby mě pak nečekaně "přehodil".
  • a tak si pro jistotu nastavím robota s časem 3 vteřiny před koncem a částkou 100 USD. Sichr je sichr.
  • robot skutečně v zadaný čas moji nabídku na 100 dolarů podá, ale nikdo jiný se neobjevil. Protože nemůžu "přehodit sám sebe", cena 10 USD se nezvýší a zůstává jako konečná.

 

Pozor - použití robota není záruka výhry !


winlo2Hodně lidí bez znalosti problematiky se domnívá, že použitím robota si automaticky zajistíte vítězství v dané aukci.

To pochopitelně NENÍ pravda a pokud jste pozorně četli, tak i asi víte proč. Žádný robot vám nezajistí vítězství, pokud vaše nabídka není nejvyšší. Tečka. Pokud chcete vyhrát, musíte nabídnout nejvíc. Tečka.

Typický modelový příklad : aukce nového luku za vyvolávací cenu 100 USD

  • První nabídka přišla od Karla, který zadal částku 500 USD. Nicméně cena poskočí pouze o přírůstek - v tomto případě o 2,50 na cenu 102,50 USD.

  • Od té doby nikdo žádnou částku nepřihodil. Aukce se blíží ke konci a vy si nastavíte robota – na 2 vteřiny před koncem a cenu zadáte 300 USD. Žijete v pocitu, že tohle bude stačit, že luk máte "už doma"

  • 2 vteřiny před koncem aukce váš robot podá nabídku na 300. Cena poskočí o přírůstek (2,50) na 105 USD. Jenže vzápětí se znovu zvýší, protože systém si nabídku pana Karla (na 500) pamatuje .. takže znovu poskočí o 2,50. A zase se zvedne kvůli vaší nabídce a zase kvůli Karlovi atd .. až "dojede" na váš limit 300 USD

  • Tam váš limit končí, ale pan Karel nabízel víc .. cena poskočí o další přírůstek (tentokrát je to už 5 USD) na cenu 305 USD. To už je mimo vaši sumu a protože už jiný zájemce není, aukce končí s cenou 305 a vyhrává, pochopitelně, pan Karel.

 


Tohle vše se odehraje během okamžiku a zpracuje to přímo systém EB. To, že jste do akce vstoupili na poslední chvíli bylo možná překvapující, ale rozhodně vám to vítězství nepřineslo. Nabídli jste prostě málo.

Pokud chcete na EB vyhrát, existuje jediná cesta. Musíte prostě nabídnout nejvíc !

 

Je to legální ?


Lidé, kteří se v problematice moc neorientují (domnívají se, že robot je záruka výhry) často tvrdí, že je to nelegální způsob účasti na aukci. Není tomu tak. Minimálně na EB je to zcela korektní postup, za který vás nebude nikdo penalizovat.

Ostatně, ono je to v praxi to samé, jako byste u počítače seděli osobně a svoji cenu tam "odklikli" pár vteřin před koncem vlastní rukou. Robot vlastně neudělá nic jiného. Jen u toho počítače nemusíte v tu chvíli být. Můžete spát, můžete být někde úplně jinde. Máte jistotu, že na konec aukce nezapomenete, nebo že ji propásnete, protože se někde "zaseknete" bez počítače či připojení. Tohle vám nesmírně usnadní život, hlavně pokud se účastníte častěji více aukcí.

A buďte si jistí, že nejste a nebudete jediní, kdo robota používá. Jen pro zajímavost – najděte si na EB nějakou aukci, která je na zajímavou věc (má více nabídek) a za chvíli končí. A pravděpodobně budete moci sledovat jak doslova "ožije" během posledních pár okamžiků před koncem. Zatímco se dlouho, dlouho nic nedělo, v posledních chvílích uvidíte jak se cena začne měnit - skáče nahoru a nahoru .. to co vidíte je doslova "souboj robotů" :-) Pan Karel Čapek by zíral a Isaac Asimov by tleskal :-)

 

Jeden takový robot může někdy příště pracovat ve váš prospěch. A pokud vám k tomu aspoň trochu pomůže tento článek, budu rád ...


H.


disbut2