Menu

Už jsem na těchto stránkách několikrát vyslovil názor, že v Česku toho moc nenakoupíte a tudíž vám doporučuji nakoupit v  zahraničních obchodech. Myšleno na Internetu. Nicméně, i to, že  svoji objednávku svěříte renomovanému obchodu, neznamená, že vše bude probíhat hladce a bez problémů ...

Právě jsem absolvoval podobnou anabázi a potřebuju si někde ulevit .. tak jsem se rozhodl zveřejnit něco jako svůj „deníček nákupčího“.  Jeho cílem je spíš pobavit než poučovat či děsit ... berte ho, prosím, tak ...

 

Příběh začíná na podzim minulého roku, kdy jsem se rozhodl koupit luk Bear Anarchy.

-       vím co chci za luk a hledám, kde ho koupit. Přednost dávám nějakému evropskému eshopu, pokud tedy bude mít rozumnou cenu. Chci se vyhnout, pokud možno, opičárnám spojeným s celním řízením a hlavně, chci ho rychle ... rychle !

-       mám štěstí. Merlin Archery (dále už jen MA) v Anglii má Anarchy na skladě. Ve specifikaci, kterou chci. Štěstí ... mám stěstí. Na skladě u nich znamená „Delivery 1-3 days“  .. tedy dodání do max 3 dnů. V Anglii .. než to dojde do Česka, bude to tak 5 dní. Tipuju. To je super. Už se těším.

-       Objednávám luk v Draw Length 29“. Protože si nejsem úplně jistý tou délkou, objednávám současně dva výměnné moduly – jeden DL zmenší o ½“ a druhý ji o tu samou hodnotu zvětší. Jedna z nich bude OK. Mám to pojištěný .... jsem mazák :-)

-       Současně objednávám spoustu dalších věci, kromě jiného šípy. Ty objednávám nehotové – šafty v „tovární“ délce .. zaříznu a nachystám a olepím si je sám. Mám na to věci, umím to. Jsem mazák :-)

-       Dělám objednávku, platím Paypalem. Bez problémů.

-       Čekám.... čekám. Moje objednávka stále visí v režimu „Processing..“ tedy že se na ní pracuje ...

-       Když už je to asi 10 dní, osměluji se ke zdvořilému dotazu, co se sakra děje. Dostávám odpověď, kde se moc omlouvají, že luk nebyl na skladě. Systém spravující eshop měl chybně nastavený stav skladu a luk není. Musel se tedy někde objednat. Bude hned .. zitra nejpozději pozítří.

-       Čekám asi další týden .. začínám trošku chytat nervy, protože za týden mám odjet na 14 dní na zahraniční dovolenou. To se nestihne ... sakra ... a v tom ... „voila ..“ dostávám email, že objednávka je komplet a vše posílají.

-       Pošta se překonala. Nic neztratila a balík zde byl za 3 dny. Pecka. Do dovolené chybí dva dny. Krásně to vyšlo.

gonnamad

-       Radostně rozbaluji. Vše je víceméně, jak má být ... luk parádní .. jenže koukám jako blázen .. luk je od Beara a výměnné moduly jsou od Hoytu. To sou věci, říkám si .. ti američani jsou ale borci, že jim to tam takhle navzájem pasuje ... ale i tak mi to přijde divný. Tak to zkouším a pochopitelně nepasuje ani náhodou. Ehm...

-       Další problém je, že u šípů chybí inserty (takové kovové vložky, které se po zaříznutí šípu na požadovanou délku vlepí dovnitř a do nich se šroubuje hrot). Bez nich to nějak nejde. Hledám, hledám, přehrabuji celý balík několikrát, ale inserty se nekonají

-       Píšu email. Vysvětluji, že mi poslali špatné moduly a že chybí inserty.

-       Dostávám odpověď, že za inserty se omlouvají, že je asi zapomněli. Že se taková věc stává jen jednou za deset let, ale stát se může. Chápu. Že inserty pošlou, ale že s těmi moduly to není možné. Že moduly od Hoytu standardně vůbec nemají (že je objednávají, jen na objednávku a pro konkrétního zákazníka) a tudíž vlastně ani  není možné, aby mi je poslali. A že jestli je můžu vyfotiti, aby mi věřili, že nekecám (takhle to nepíšou, ale takhle to zní)

-       OK, chcete foto, budete mít foto. Jsem trošku naštvanej – ne proto, že mi poslali něco jinýho, ale proto, že si snad myslí, že jsem debil co neumí číst a nepozná, že písmenka H O Y T dávají dohromady slovo HOYT. Vyrábím proto sérii fotografií obou modulů – zepředu, zleva, zprava atd .. Beru si na to zrcadlovku a profi bleskem, abych udělal dojem .... vše posílám

-       Po dni strategického ticha přichází omluvná odpověď, že fakt jo. Že jsou to Hoyty. No nepovídejte – to je mi novinka. A ať je prosím pošlu zpátky, že mi hnedle potom pošlou ty správné od Beara a k tomu přiloží ty inserty.

-       Super, vyřešeno. Jenže ... já druhý den odjíždím na dovolenou, tak posílám mail. Souhlasím v něm, že moduly posílám zpět hned, ale oznamuji, že teď budu 14 dní na dovolené, a že je tedy prosím, aby mi nic během té doby neposílali. Nikdo tu nebude, nikdo žádnou zásilku nepřevezme a maximálně se to vrátí odesílateli. Ať mi to pošlou až potom. Navržený postup je odsouhlasen i MA. Že není problém a že to pošlou až za 14 dní, což mi vyhovuje.

-       Po 14 dnech se vracím z dovolené a ve schránce nacházím obálku od MA, ve které jsou oba moduly a chybějící inserty. Jen díky tomu, že zásilka byla poslána obyčejně, obálka byla malá a pošťák má velkou sílu, dokázal obálku nacpat do schránky a tudíž se nemusela vracet jako nedoručitelná. Vrtím hlavou, proč to jako posílali, když jsme se dohodli, že ... ale co ...

mad2

-       K mému úžasu vytahuji z obálky také náhradní tětivu. Koukám jako blbec. Žádnou tětivu jsem nechtěl, žádnou jsem neobjednával. Napadlo mě, že mi ji možná poslali k Anarchy jako bonus za všechno trápení. To by bylo pěkné gesto. Bylo. Ale není, protože tahle tětiva k Anarchy není ani náhodou. Neodpovídá ani materiál, ani délka, ani tloušťka. Vůbec nevím co to je. Zcela jednoznačně někdo do mé obálky hodil něco, co patřilo někomu jinému. Představuju si toho nebožáka, který právě teď sedí na svým balíkem a hledá tětivu .. jojo kamaráde, hledej, stejně nenajdeš ...

-       Přiznávám, že existenci tětivy jsem nikam nehlásil ... už jsem nějak neměl sílu zahájit další diskuzi na téma „Je možné aby tětiva ....“ a následně něco někam zase posílat. Navíc je to věc za pár „šušňů“, tak k žádné velké škodě nedošlo. Podstatné je, že mám konečně moduly od Beara a světe div se, jsou to i ty správné.

 

Zde v našem příběhu nastává jisté uklidnění. Vše je jak má být .... Anarchy zprovozněn, správný modul nainstalován, šípy vyrobeny ... uteče nějaký čas ... 

Na divadle by právě teď šla dolů opona, skončilo by první dějství a vy byste si mohli skočit na záchod, ale pozor ..... opona jde znovu vzhůru a představení může pokračovat. Jen do něj vstupují další „herci“ (rozuměj dodavatelé). U mě doma se objevuje kámoš, který by taky rád luk. Sedíme, diskutujeme, vybíráme a nakonec vybráno – chce Motive 6 + veškeré nutné příslušenství. Já se k němu přidám, takže luky dva.  A vybavení a taky šípy atd ...  prostě kopec věcí

 

-       Vymýšlím, kde to všechno koupit. Je to nový model luku a nikde v Evropě, zdá se, není. Jen v USA v eshopu Lancaster Archery (LA) ho mají. OK začínám objednávat. Luk a všechno další ... Netrvá dlouho a narážím na první problém. Vybraný model mířidel nemají v provedení camo, ale jen v černé. Píšu proto dotaz na podporu, kdy budou camo. Dostávám znepokojující odpověď, že nebudou .. tedy u nich nebudou .. sice se vyrábí, ale oni že mají a budou mít jen černé provedení. Ehmm .. tak to je blbý ... začínám hledat, odkud koupím camo mířidla. Je s tím problém .. nikde nejsou. Někde je vedou, v nabídce je mají, ale na skladě nejsou .... tedy v camo provedení. Nikde ... sakra .... nikde ... nakonec nacházím. mé dobré známé Merlin Archery .. mají je v nabídce jako novinku. A mají je na skladě (delivery 1-3 days) a jsou za dobrou, i když trošku vyšší, cenu, ale jsou. A hlavně v camo provedení. Jo stará dobrá Evropa. Když v USA neseženeš, doma to bude bez problémů.

-       Dělám u MA objednávku na mířidla a když už jsem v tom, objednávám u nich taky dalších pár věci. Když už budu platit poštovné, tak ať je toho víc. Mimo jiné taky 4 tucty šípů – pro mě i pro kámoše - opět je budu dělat sám, takže jen šafty (k tomu v ceně dodávané inserty), pak nějaké hroty atd ...

-       Během objednávky zjišťuji, že by se mi hodil kufr na luk. Vlastně potřebuji kufr na dva luky. Znám jeden, co by se mi líbil .. má kolečka, nemusím se s tím vláčet. Nacházím ho v nabídce MA – mají dvě provedení 115 a 105 – liší se v délce. Pečlivě poměřuji Anarchy tak, aby se tam vešel. Vejde se do 105tky. Bude to o fous, ale vejde. Motive je menší, s tím problém nebude. Objednávám tedy kufr Aurora 105. Vše co jsem objednal je na skladě – dodání 1 až 3 dny. Jen Aurora má info že 10 dní. Už vím, že tohle zboží u MA není, ale že ho budou objednávat u svého dodavatele. Už jsem prostě mazák ..:-)

-       Platím Paypalem, jako minule. Pohoda.

mad4

-       Druhý den mi vyráží dech email z MA, který mě informuje, že svou objednávku jsem zaplatil přes Paypal a že pro nové zákazníky, platící přes tuto službu, vyžadují autorizaci. Mám poslat kopii dokladu a „utility bill“ (tedy třeba fakturu za vodu nebo elektriku), kde by bylo moje jméno a moje adresa. Čumím jako blázen a v mailu se jich ptám, jestli to myslí vážně ... vždyť mě znají. Vždyť se stejnou osobou, potažmo jejími kolegy, jsem si před nedávnem vyměňoval záplavu mailů na téma chybějící inserty a špatné moduly, tak jaké autorizace identity  ????

-       NIcméně slečna trvá na svém a tak se jí odměňuji záplavou všech možných dokladů, naskenovaných v nejvyšší možné kvalitě. Slečna děkuje a slibuje, že už se to nikdy nestane. Jsem verifikován a schválen. Mám z toho dobrý pocit.

-       Za dva dny dostávám z USA z LA mail, že luky, které chci objednat jsou tzv „oversized“ – tedy nadměrné a že jejich doprava z USA bude krapánek dražší. Dostávám předběžné info o ceně dopravy kolem 400 USD (což je skoro polovina ceny jednoho luku),  z čehož mě docela mrazí. Pozastavuji objednávku luků a začínám hledat nějaký alternativní způsob dopravy.

-       Situaci zpestřuje fakt, že v tuto chvíli na týden odjiždím do Turecka, tedy mimo dosah mého spolehlivého připojení k netu a začínám být závislý na hotelové wifině, která mé závislosti, a z ní plynoucí slabosti, okamžitě využívá a hraje se mnou hru zvanou „co všechno člověče sneseš, než tě klepne mrtvice  ....“

-       I tak slavím úspěch ... naprosto nečekaně nacházím alternativní zdroj luků – je to nově vzniklé evropské zastoupení velkého amerického prodejce. Někde ve Finsku. Mají Motive 6 a mají ho za dobrou cenu. Navíc s dopravou po Evropě zdarma. Pecka.

-       Z objednávky v USA (LA) tedy ruším luky a ponechávám zbytek věcí. Jsou velmi ochotní, nemají žádný problém. Mám je rád.

-       Finové začínají stresovat ... pokud luky chci, je potřeba je objednat a zaplatit co nejdřív, protože zájemců je moc, luků moc nemají a další budou kdoví kdy. Je to nový a docela úspěšný model, tudíž to chápu.

-       Bohužel jediný způsob platby je přes bankovní převod.. Což já z Turecka nezvládnu ani náhodou. Zapojuji proto manželku, která to zaplatí ze svého účtu z domu.  OK, Finové mi posílají fakturu. Fakturu přeposílám manželce.

-       Druhý den mi volá manželka, že s platbou je problém, že číslo účtu, potažmo IBAN na faktuře jsou nějaká blbost, že jsou neplatné. Za pomoci Google vybádala, že jim na konci pravděpodobně chybí číslice „2“.  Píšu do Finska dotaz, zda je možné, že na faktuře mají asi chybně číslo účtu.

-       Za dva dny dostávám veselou odpověď, že fakt že jo. Že jim to nějak vypadlo. Smích. Já nevím, kdyby v mé firmě, na našich fakturách bylo blbě číslo našeho účtu, tak se rozhodně nikdo smát nebude. Ale Fini jsou asi veselý národ ... jinak to nechápu.

-       Platíme tedy fakturu do Finska. Mám z toho trošku brnění kolem žaludku a začínám se smiřovat s tím, že tyhle peníze už asi nikdy neuvidím.

-       Hotelová wifi mezitím zjistila, že jsem odolný jedinec a přepnula na „vyšší“ stupeň tortury .... bez varování občas neodešle nějaký email ale tváří se, že je vše v pořádku ...

-       Dostávám email z Anglie od MA, ve kterém mě informují o novince – objednaná mířidla v camo provedení NEJSOU. Oni je nemají (protože jejich eshop systém se výjimečně spletl) a jejich dodavatel také ne, takže jako nějak neví, kde je pro mě mají sehnat. No to je mi teda novinka ... Bože, to, že ty mířidla nejsou ví už snad všichni včetně mě, jen oni se to dozvěděli včera ... a jen já blbec jsem znova uvěřil, že info na jejich stránkách je aktuální. No co už ... nabízí mi možnost mířidla z objednávky vyjmout nebo v camo provedení dodat jiný model – nabízí 3 co mají na skladě (tedy snad ...)

-       OK, začínám prověřovat v čem se ty jednotlivé alternativy liší. Z hlavy to nevím. Prolézám Internet, čtu specifikace, hledám v diskuzích. Kromě jiného zavítám také na Lancaster Archery (LA). Ano tam, kde jsem je chtěl objednat hned zezačátku, ale oni měli jen černé. Koukám jako blázen a hned na čelní straně, v Novinkách, se na mě směje fotka mířidla Trophy Ridge React – ano, přesně to, co chci a navíc v camo barvě. No ejhle .. a pak že „Nikdy mít nebudeme“ ....

-       Super .. u Angličanů (MA) ruším z objednávky mířidla – zbytek už nechávám. Sice jsem ty věci u nich objednával jen proto, že jsem od nich potřeboval ta mířidla, která teď koupím někde jinde, ale co už ... a vlastně ..... na ten kufr se těším

-       Mířidla tedy objednávám v USA u LA. Sice právě teď na skladě nejsou, ale budou .. během deseti dní. To mi stačí, protože stejně nemám luky. Ti Finové jsou dozajista podvodníci a už teď moje peníze propíjí ve vodce ... ach jo.

-       Vracím se z Turecka domů. Ozývají se Finové, že dostali peníze a luky jsou na cestě k nim. Objevuje se i první zásilka z USA z objednávky u LA – poslali co mají na skladě a zbytek pošlou až dorazí. No teda ....

-       Začíná se mi to tu kompletovat. Navíc se opět ozvali Finové, že už mají i luky a že je posílají. Dorazil i další balíček od z USA od  LA. Dokonce i mířidla už jsou zde.

-       Jako poslední dochází balík z Anglie od MA. Omlouvají se, protože měli menší problém s kufrem. Neměli ho na skladě (což ale vím, protože jsem mazák a protože to ale psali na netu – zakódováno v označení „dodání 10 dní“) a čekali, až jim ho pošle dodavatel.

-       Nadšeně rozbaluju balík z Anglie. Tahám kufr. Parádní, ale sakra .. von je fakt docela malej. Až moc malej mi přijde. Zkouším do něj strčit luk a .. ani náhodou. Kua jak to ? Je možný, že sem to změřil blbě ? Že jsem si já idiot objednal malej kufr?

-       Valím na Internet. Prvně na stránky MA pak na stránky výrobce kufru a kontroluju specifikaci velikosti kufru ... 105cm. Tam se přece můj 102cm luk musí vejít. Měřím kufr co došel a .. 92cm .. ???!!! Co to je ? Vysvětlení nacházím na stránkách výrobce ... kufr se nejmenuje Aurora 105, který jsem chtěl a objednal, ale jmenuje se Aurora Junior. Bože ..... procházím zbytek balíku, vytahuju šípy a ... kde jsou inserty, bohajeho ?  Zkrátím to .. inserty, opět, nejsou ...

-       Píšu mail do Anglie kde popisuju své příkoří ... malý kufr a inserty. Po zkušenostech z minula, přikládám okamžitě perfektní fotodokumentaci ... obzvláště si dávám záležet na fotografii-detailu  kufru a přiloženého metru ukazujícího 92cm + kopie z katalogu výrobce s tím, že jde o model Junior, který jsem vážně nechtěl

-       Druhý den dostávám mail od samotného šéfa. Moc se mi omlouvá a ubezpečuje mě, že se taková věc stává ... maximálně jednou za 10 let .... jasně šéfe, to my známe ... my o tom máme dokonce film ....

-       Domlouváme se, že kufr se pošle zpátky na jejich náklady a oni mi pošlou ten správný a inserty k tomu. No super

-       Druhý den je tu email s informací, že s modelem 105 je problém .. model už není a nebude, bo výrobce ho vyřadil z nabídky. Oni sice jeden na skladě ještě mají, ale je nějakej „jetej“. Vypadá, jak kdyby byl někde na výstavě, nebo ho někdo měl půjčenej. Takže ten jedinej co zbyl bohužel není novej .. a další není.

-       Prověřuji to na netu a fakt. Šéf tentokrát nekecá. Aurora 105 se už nevyrábí. Píšu tedy, že bych bral model 115 – je o 10cm větší, sice to místo nepotřebuju, ale co už. Dostávám odpověď, že se už nevyrábí ani model 115. Což už je bohapustá lež, protože jsem, si to den předtím ověřil u výrobce, že jo ...

-       Nabízí mi že mi buď dodají nějaký jiný kufr, který nechci .. nebo vrátí peníze (kua, ale pak jsem od nich nemusel brát vůbec nic) nebo .... že mi posílá fotky toho „jetýho“. Že zas tak moc jetej není a že mi když tak na něj dá slevu. Prohlížím fotky, kufr je vcelku OK .. je mu prd ... za rok soužití se mnou bude vypadat výrazně hůř. Navíc je poslední svého druhu na planetě, tak ho beru. A sleva neuškodí ...

-       OK, špatný kufr cestuje do MA, ten správný kde mě.  Prohlížím ho, OK. Zkouším do něj luky. Sedí jak mají. OK. Hledám inserty ... nekonají se ...

-       Píšu do MA, že nemám inserty. Odpovídají, že je posílali už předtím.

-       Čekám den dva tři čtyři .. píšu že inserty nejsou. Píšou že je posílali

-       Vzpomínám si, jak mi došla tětiva a představuju si, jak někde někdo sedí nad svým balíkem a nechápavě zírá na 48 insertů, o kterých netuší k čemu by mu byly dobrý..  ano příteli, tobě nebudou k ničemu, protože k nim nemáš šafty. Šafty mám já, ale jsou mi k ničemu, protože k nim nemám inserty ....

-       Po 14 dnech čekání, kdy nejsem schopen vyrobit jedinej šíp, který bych ale docela nutně potřeboval (kamarádovi, co si přijel pro svůj luk jsem musel půjčit svoje poslední dobrý šípy a tak mi tu teď zbylo jen pár starých mrdek) definitivně ztrácím nervy a inserty objednávám v Německu (ano, ano, přestože jsem je už jednou zaplatil v ceně šaftů, teď je kupuju znova). Je to blízko, mají je na skladě (doufám teda) a mohly by tu být rychle.

-       Píšu do Anglie docela naštvanej email s tím, že jsem právě vyhodil 50 Éček – 30 za inserty, který jsou v ceně šaftů a 20 za dopravu ... Dostávám omluvnou odpověď majitele (přijde mi, že docela zničenej tím, co se kolem něj děje), že se moc omlouvá a že mi těch 50 EUR refunduje společně se slevou za kufr. Tak uvidíme ...

 

thatsallfolks 

Takže to jen na ukázku :-)  Nemám rozhodně v úmyslu nikoho ani vyděsit ani odradit od nákupu v zahraničí. Ono vám ostatně nic jiného nezbude. Jen jsem si, jak už jsem říkal, potřeboval ulevit. V každém případě to pomohlo. Mně ano .... No možná jen malý ponaučení pro praxi z toho nakonec bude :

Američani (LA) jsou v pohodě. Co na jejich webu najdete, to platí. Jediný omyl bylo tvrzení člověka ze supportu, že camo provedení mých mířidel mít vůbec nebudou. Přitom za 3 týdny se objevily jako Novinka. Možná jenom chlapec netušil. Jinak s touhle firmou pohoda.

Merlin Archery (MA) – Anglie. Hmmm .... ačkoliv jsem měl pro tuhle firmu docela slabost a snažil se od nich kupovat co nejvíc, při pohledu takhle zpátky zjišťuju, že nebyl jedinej nákup, aby něco nezmrvili. Vím, že se chyba stát může. Ale u nich se stává pořád a hlavně ... mám nedobrý pocit, že se situace s nimi postupně zhoršuje. I ta velmi odevzdaná reakce šéfa mi nějak nesedí. Stane se chyba, omluvím se, seřvu personál, případně někoho vyhodím a jede se dál. Ale u nich je to v poslední době spíš samé pardon a promiňte, já už nevím co se to tu děje atd ... prostě o odevzdanosti nad zmatečným během věcí. Budu asi velmi dlouho váhat než bych u nich něco znova koupil - a to jedině, že bych fakt musel.

H.

.. jen pro úplnost technická poznámka nakonec. Až byly luky objednané a zaplacené z Finska, přišel mi z USA mailík, informující, že by dopravu dokázali pro celou objednávku (i s dvěma oversized luky) zajistit za 250 dolarů. Což je dobrá cena. Takže bychom to nakonec nějak zvládli i bez Finů ... 


disbut2